donderdag 5 oktober 2017

Positief

Het is niet altijd even eenvoudig om positief te blijven. Voor mij toch niet. Ik weet dat er mensen bestaan die meestal als een zonnetje door het leven gaan. Maar ik vraag mij altijd af hoe ze dat doen. Misschien zitten hun hersenen anders in elkaar dan die van mij. Want ik ben iemand die gewoon vrij serieus is geboren. Als kind zal ik al liever op een bankje aan de kant het leven te analyseren dan dat ik lekker met de andere kinderen meespeelde. En als je het leven constant analyseert kan je toch niet  positief door het leven gaan? Want het leven is zeker niet eenzijdig positief. Van persoonlijk tot globaal level gebeurt er teveel ellende om positief te blijven. Ik wou dan dat ik de capaciteiten had om mij in een soort vrolijke en eeuwig positieve bubbel op te sluiten. Maar dat kan ik niet.
Ik kan best even positief doen tegen de rest van de wereld. Zoals heel veel andere mensen ben ik een expert in het opzetten van een glimlach en praten over koetjes en kalfjes. Terwijl ik van binnen alleen maar bezig ben met de ellende van mijzelf en van anderen. Die fake glimlach is gewoon nodig. Want ik kan anderen niet belasten met mijn negatieve gedachtespiraal. Ze zouden trouwens ook niet adequaat kunnen reageren volgens mij.
Loop ik dan constant depressief door het leven? Gelukkig niet. Ik heb in de loop der jaren geleerd wat de manieren zijn om mijzelf weer uit mijn dipjes te helpen. En ik denk dat het voor mensen die ook regelmatig dipjes hebben fijn is om ook een aantal trucs te onthouden om de positieve kant van het leven te onthouden. Een hulpje daarbij is een notitieboek waarin je opschrijft waar jij gelukkig van wordt. Bijvoorbeeld:
- Creatieve projecten die je nog wil uitvoeren.
- Plaatsen waar je nog naar toe wil op reis.
- Eten waar je gelukkig van wordt.
- Dingen die mensen tegen je hebben gezegd en dingen die je hebt meegemaakt waar je gelukkig van werd.
- Complimenten naar jezelf.
- Leuke toekomstplannen en dromen die je nog hebt.
Kortom; een boekje als geheugensteun dat het leven ook nog leuk kan zijn. Zo ga je bewust met de positieve dingen in het leven aan de slag. Voor iedereen die ook niet constant op een soort regenboogwolkje zit; probeer het want het werkt echt. Daarom heb ik ook zoveel vrolijke notitieboekjes in mijn webwinkel; ik weet uit ervaring dat een mooi notitieboekje echt voor meer kan dienen dan alleen wat praktische aantekeningen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten